jenbnaarZAF.reismee.nl

Afscheid Kaapstad en thuiskomst

Zondag: nadat de koffers, klaar voor de terugreis, de bus in waren gegaan en we hadden ontbeten zijn naar de Waterfront in Kaapstad gereden en met een 150-200 mensen, via de Nelson Mandela-gate in de haven, met een zeer snelle boot uitgevaren naar het zeven km uit de kust gelegen Robbeneiland. Het eiland is ong. 3 km in het vierkant. De Vereenigde Oostindische Companie maakte er in het begin van de 17e eeuw al een strafkolonie van. Van 1836 tot 1931 (best fijn om thuis vandaag ook weer ondersteuning te hebben van wikipedia) was het een leprakolonie. Meer bekendheid kreeg het door het verblijf in de gevangenis op het eiland van een groot aantal politieke gevangenen, waarvan Nelson Mandelo de grootste naam is. In 1991 werd de laatste politieke gevangene in vrijheid gesteld en vijf jaar later vetreok de laatste criminele gevangene. In 1999 werd het eiland door UNESCO als cultuurerfgoed op de Werelderfgoedlijst geplaatst. De toicht van 25 min verlief goed. In groepen werden we het eerste uur in een bus over het eiland rondgereden en kregen de bijzondere plaatsen te zien. We hadden een prima gids. Het tweede uur werden we door een ex-gevangene in het complex rondgeleid en kregen o.a. de cel te zien waar Mandela hweeft vastgezeten. Al met al erg indrukwekkend. Helaas was deze laatste gids slecht te verstaan en erg langdradig.

Na de terugkomst van het eiland hebben we nog ruim een uur in een Belgisch café op de Waterfront verbleven. De cappuccino en Belgische wafels smaakten heerlijk. Om half zes begon ons afscheidsdiner in de City Grill op de Waterfront. Zeker het vlees was van een geweldige kwaliteit. Uit de kwis bleek, dat de door ons in de bus afgelegde afstand op deze reis 4832 km betrof. Tourleider Steve en chauffeur Gert vonden ons, voordat zij door onze nestor Theo waren toegesproken en voordat zij hun welverdiende beloning ontvangen hadden, een geweldige groep. We werden hierna op het vliegveld in Kaapstad afgezet en in inchecken verliep erg snel. Kort voor elf uur gingen we, in een vrij nieuw KLM-toestel met net meer beenruimte en een prima mediascherm de lucht in.

Maandag: Voor mij leek de nacht langer dan voor José, want ik werd weer misselijk en dat ging na een uur of acht (boven Europa !) pas over. Precies op tijd om 10.15 uur kwamen we op Schiphol aan.

Helaas verliep het afscheid nemen van de rest van de groep op Schiphol niet geweldig. Door de drukte bij de pascontrole kwamen we met grote verschillen bij de bagageband aan, waar de bagage al aan kwam en waar het erg druk was. Hierdoor hebben we niet iedereen meer gezien. Erg Jammer.

Erg leuk, dat we door Linda bij de Hello Goodbye uitgang werden opgewacht. Fijn om haar weer te zien. Na samen wat gedronken te hebben zijn wij in de bus naar Van der Valk Hoofddorp gestapt en daarna naar huis gereden. Onze lunch was vandaag wat eenvoudiger dan deze in ZA, maar het broodje Lidl smaakte ook heerlijk.

Fijn om weer thuis te zijn, maar ook om op deze heerlijke vakantie terug te kunnen kijken, zowel in onze gedachte als bij het omzetten van onze foto's en filmpjes naar de te maken fotoboek en ruime vakantiefilm. Met een kleine 1500 foto's en ruim 100 filmpjes hebben we materiaal genoeg.

Nogmaals heel hartelijk bedankt dat jullie ons hebben gevolgd. Hierdoor hebben we extra ons best gedaan om bijna dagelijks jullie een verslag en wat of meerdere foto's toe te sturen.

Veel groeten

José en Bert

Ellen

Welkom thuis!
Erg genoten weer van jullie reisverhalen en foto's.

Clazien

Welkom thuis

Wijnie en Theo

Welkom thuis Jose en Bert.
Hopelijk nog wat vrije dagen over om bij te komen van jullie fantastische reis.We hebben genoten van jullie verhalen en de prachtige foto's.

Thijs

Jose en Bert,

Welkom thuis en we hebben genoten van jullie reisverhalen en de gemaakte foto's.
Nu eerst wat bijkomen en daarna weer volop aan de slag met de gemaakte foto's en video's.
Groetjes,

Jose en
Thijs

Gerrit

Fijn dat jullie weer veilig thuis thuis.

marion

Welkom weer in jullie eigen "home". Wat een geweldige reis hebben jullie gehad. het zal wel weer even wennen zijn maar zeker nagenieten. Slaap weer lekker in jullie eigen bed.
Groetjes x
PSSSSS Ik heb weer genoten van de mooie verhalen en de foto's. Dank jullie.

Annelies

fijn dat jullie weer thuis zijn .... lekker nagenieten .... tot snel ..... liefs Annelies